روش‌ های مختلف بررسی کیفیت گرانول

روش‌ های مختلف بررسی کیفیت گرانول

منبع اصلی که در تولید مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد نفت می‌باشد. وجود همین نفت باعث به وجود آوردن گرانول پت می‌گردد. آن‌ها در واقع یکی از انواع پلیمرها هستند که کاربرد فراوانی دارند. حال باید راهی باشد که نفت‌ها هدر نرفته و بتوان مجدد آنها را به چرخه تولید بازگردانید. با بازیافت آنها می‌توان دغدغه صنعت پلاستیک را تا حدی برطرف نمود. قطعات پلاستیکی پس از بازیافت به شکل گرانول درمی‌آیند اما کیفیت آنها متفاوت است. در این نوشته قصد داریم راه ها و روش‌ های مختلف بررسی کیفیت گرانول ها را مورد بررسی قرار دهیم. فرصت را از دست ندهید و تا آخر متن ما را همراهی کنید.

تعریف گرانول

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث کیفیت گرانول‌ها شویم بهتر است بدانیم منظور از گرانول چیست؟ مواد بسیار زیادی در تولید پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بارزترین ماده اولیه که در ساخت و تهیه پلاستیک‌ها کاربرد فراوان دارد، گرانول می‌باشد. گرانول‌ها در واقع نوعی از پلیمر هستند که از نظر ظاهری همانند شکر دانه‌ای بوده و خیلی کوچک هستند. گرانول پت بازیافتی هم یکی از انواع همین گرانول‌ها است که بر اثر بازیافت قطعات پلاستیکی به دست می‌آیند. گرانول‌ها بجز دانه‌ای به صورت پودری هم موجود هستند اما شکل دانه آن طرفداران بیشتری را دارا می‌باشد.

دلیل محبوبیت گرانول پت

همانطور که پیشتر توضیح دادیم گرانول‌ها یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب ترین مواد اولیه مصرفی در تولید پلاستیک هستند. در میان همه آنها گرانول پت‌ها محبوبیت خیلی بالایی دارند. علت اصلی این محبوبیت هم سهولت و آسانی در تولید آنها می‎باشد. پودرها به راحتی در هوا پخش شده و موجب بروز بیماری تنفسی خواهند شد، اما گرانول ها این مشکل را نخواهند داشت. بنابراین به جای استفاده از حالت‌های پودری بیشتر تولیدکنندگان از همین گرانول‌ها بهره می‌برند.

روش‌ های بررسی کیفیت گرانول

فرقی ندارد که قرار است گرانول‌ های معمولی مورد بررسی کیفی قرار گیرند یا گرانول پت بازیافتی، در هر صورت باید روش‌ هایی باشد که بتوان با اطمینان به آن کیفیت گرانول‌ های مصرفی را سنجید. در میان تمام روش‌ ها یک روش ساده که به راحتی می‌توان به آن اشاره نمود. پرسش‌ های مختلف بوده که با توجه به نمونه‌ های مواد اولیه گرانول‌ها می‌توان به جواب قطعی رسید. از جمله سوال‌هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند، سوال‌های زیر است.

  • نمونه گرانول را می‌توان خراشید؟
  • گرانول قابل برش است؟
  • بعد از اینکه نمونه گرانول را برش دادیم، لبه‌های آن دندانه دار شده یا صاف است؟
  • ظاهر نمونه چه رنگی است آیا مات است یا شفاف؟
  • گرانول قابل خم شدن است یا نه؟
  • به هنگام برش، گرانول نمونه پوست پوست شده یا خرد؟
  • نمونه گرانول در آب غرق شده یا شناور باقی می‌ماند؟
  • با آتش زدن گرانول سوزاندن تا کی ادامه پیدا می‌کند؟

روش‌ های مختلف بررسی کیفیت گرانول

نتیجه بررسی کیفیت گرانول‌ های پت

برای جواب سوال‌ هایی که در بالا اشاره شد، نمی‌توان یک پاسخ مطلقی را در نظر گرفت. زیرا مواد اولیه گرانول‌ها متفاوت است. در وهله اول باید خصوصیات ذاتی گرانول‌ها را بدانید، سپس نسبت به سوال‌ها جواب مطمئنی را ارائه دهید. اما به طور کلی در کیفیت گرانول‎ها می‌توان گفت در همه آنها هنگام برش نباید حفره‌ هایی به چشم بخورد. وجود حفره‌ ها در آن خبر از وجود گازها می‌دهد که همین امر موجب بی‌کیفیت بودن گرانول‌ها خواهد شد. پس وجود حفره خود دلیل بر بی‌کیفیت بودن آنها است.

انواع مواد اولیه گرانول‌ های مختلف

پس از اینکه روش بررسی یا تشخیص کیفیت گرانول‌ها را توضیح دادیم، بهتر است با انواع مواد اولیه گرانول‌ها آشنا شده تا بتوانید به راحتی آنها را هم از هم تفکیک نمایید. در ادامه به صورت مختصر آنها را توضیح خواهیم داد.

گرانول پلی اتیلن سبک و سنگین

گرانول‌ های پلی اتیلنی شفاف هستند و به راحتی روی آنها خراش ایجاد می‌شود. البته از نظر انعطاف به راحتی قابلیت خم شدن دارند و برخلاف گرانول‌ های پت که مقاوم هستند، هنگام آتش زدن این نوع گرانول شعله‌ های آتش به رنگ آبی مشخص می‌گردند و از خود دود و بویی هم ساطع می‌کنند.

گرانول پلی پروپیلن

همه انواع گرانول‌ های پلی پروپیلن با کیفیت نیستند، ممکن است بعضی از آنها هم بی‌کیفیت باشند، اما نمونه‌ های با کیفیت آنها شفاف بوده و حتی قابل خراشیدن هستند. گرانول‌ های پت بازیافتی برخلاف گرانول‌ های پلی پروپیلن برای محیط زیست مضر بوده و هنگام آتش زدن بوی بدی را ساطع می‌کنند.

گرانول پلی وینیل کلراید

این گرانول هم همانند گرانول‌های پلی پروپیلن دارای نمونه با کیفیت و بی‌کیفیت است که نمونه با کیفیت آن دارای ظاهری شفاف بوده که برش آن به آسانی انجام می‌گردد. گرانول‌های پلی وینیل کلراید به راحتی نمی‌سوزند و بعد از شعله ور شدن، به راحتی خاموش می‌گردند.

روش‌ های مختلف بررسی کیفیت گرانول

گرانول‌ های پت چه کاربردی دارند؟

پس از اینکه متوجه شدیم گرانول های باکیفیت و بی‌کیفیت چگونه مورد بررسی قرار می‌گیرند حال بهتر است بدانیم گرانول‌ های پت چه کاربردی دارند. اولین کاربردی که برای آن در نظر می‌گیرند ساخت وسایل پلاستیکی و بطری‌ها می‌باشد. البته ساخت بطری‌ها نسبت به دیگر موارد در اولویت است. در تمام دنیا بیشترین کاربردی که این نوع گرانول دارد، در تولید الیاف پلی استر می‌باشد. پلی استرها در واقع همان پلیمر پت‌ هایی هستند که در نساجی به کار می‌برند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *