گرانول پت کریستال

گرانول پت یکی از محصولات و فرآورده های بدست آمده از پلیمر های شیمیایی می باشد که ساختاری به شکل دانه های ریز کریستالی دارد. این محصول دارای 2 گرید BG (جهت ساخت انواع بطری های نوشیدنی) و TG (الیاف) می باشد. گرانول پلی اتیلن ترفتالات بانام اختصاری گرانول PET شناخته می شود این گرانول در تولید انواع ترموپلاست ها و رزین های مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. گرانول PET در واقع رزینی بدون رنگ با وزن سبک می باشد که جز پلیمرهای شفاف به حساب می آید. این گرانول از انعطاف بالایی برخوردار است و قابلیت بازیافت شدن دارد که یکی از محصولات منحصر بفرد شرکت سپنتا پلیمر سپاهان گرانول کریستال PET بوده که یکی از با کیفیت ترین گرانول های بازیافتی در ایران می باشد. از گرانول PET کریستال می توان در کاربردهای مختلف در صنایع گوناگون نام برد، از جمله این صنایع میتوان به تولید بطری های آب معدنی، نوشیدنی و غیره اشاره کرد. همچنین این گرانول به علت دارا بودن خاصیت ضد شکنندگی برای ساخت برخی از لوازم خانگی از جمله پارچ های مخلوط کن و غیره استفاده می شود. عمده ترین استفاده از این گرانول در صنعت تولید بطری های می باشد این میزان تا 60 درصد تخمین زده شده است و ما بقی در صنایع دیگر بکار گرفته می شود.

این گرانول با توجه به نوع ساختار شیمیایی و ظاهر و چگونگی واکنش های که در آن شکل می گیرد دارای ویژگی های متعددی می باشد. این ویژگی ها عبارتند از : مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب همچنین مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی ، مقاوم در برابر انواع ضربه ، دارای شفافیت بالا و حالت بلورین ، ساختار مقاوم و سخت و عایق در برابر نیروی الکتریسیته . این گرانول  بطور کلی برای استفاده در صنایع غذایی و غیر غذایی بکار برده می شود. سپنتا پلیمر با تولید انواع گرانول های PET از جمله گرانول PET کریستال توانسته موفقیت بزرگی در پیشرفت تولیدات انواع صنایع داشته باشد. نکته ی قابل توجه درمورد این گرانول این اسنت که ، گرانول PET کریستال جز بازیافتی ترین پلیمرهای موجود می باشد و برای محیط زیست خطر چندانی ندارد و بارها و بارها بدون هیچ خللی در کیفیت می توان آن را به چرخه ی مصرف دوباره برگرداند. همانطور که قبلا اشاره کردیم مصرف این مواد در جهان رو به افزایش می باشد علت آن هم قابلیت استفاده از آن در کلیه صنایع می باشد. از جمله کاربردهای این PET می توان به ساخت کیسه های خرید، ساخت ظروف و بطری های آب اشاره کرد. نحوه ی شکل گیری و تولید این گرانول به این صورت می باشد که مواد ضایعاتی پلاستیکی یا پلیمری در مکانی مناسب  قرار داده می شوند و سپس فرآیند تصفیه و ضدعفونی بروی آنها اعمال می شود بعد ازآن این ضایعات را به دمای 208 درجه می رسانند تا انواع ناخالصی موجود دراین مواد ازجمله پلی وینیل استات ، الیاف شیمیایی و چسب ها و پلی آلفین از مواد اصلی و بازیافتی جدا شود و گرانول خالص باقی بماند و دوباره به چرخه ی تولید برگردد.

در این گرانول حرکت های مولکولی بسیار آرام هستند و وقتی به دمای 80 درجه می رسند تبدیل به بلورشدن می شوند. با رسیدن این مواد به دمای 130 درجه چگالی آن افزایش پیدا می کند. این گرانول دارای استحکام بالایی است  و در دمای منفی 60 تا مثبت 130 درجه قابل استفاده بطور معمولی هستند. قیمت این گرانول به قیمت مواد پلی اتیلن و پلی پرو پیلن بستگی دارد. سپنتا پلیمر نوع دیگری از گرانول بنام گرانول PET آمورف نیز با کیفیتی عالی تولید می کند.