دستگاه گرانول پلاستیک بازیافت چیست

دستگاه گرانول پلاستیک بازیافت + نکات مورد توجه در هنگام خرید

با تولید پلاستیک و استفاده دائمی انسان از انواع آن تولیدات این ماده ارزشمند روز به روز افزایش یافت. یافته های محققینی که درباره اثر این مواد در محیط زیست تحقیق می‌کردند نشان میداد این مواد طی میلیون ها سال تجزیه خواهند شد بنابراین بازیافت این مواد یکی از راه حل هایی بود که می‌توانست تا حدودی از تولید بیش از اندازه این مواد جلوگیری کند. بازگشت این مواد به چرخه تولید می‌تواند بسیاری از هزینه هایی که برای ساخت این گرانول ها از نفت خام ایجاد می‌شود را کاهش دهند.اگرچه تلاش های زیادی برای تولید محصولاتی که آسیب آن ها به محیط زیست کمتر است صورت گرفته اما بازیافت گرانول از پلاستیک یکی از ساده ترین ، عملی ترین و در نهایت ارزان ترین راه برای استفاده دوباره از این مواد است. در مقاله امروز به بررسی اینکه دستگاه گرانول پلاستیک بازیافت چیست خواهیم پرداخت و در ادامه بازیافت پلاستیک و دستگاه گرانول‌ساز پت  را مطالعه خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دستگاه گرانول پلاستیک بازیافت چیست؟

دستگاه بازیافت گرانول یکی از کاربردی‌ترین دستگاه ها در صنعت بازیافت می‌باشد. علت اهمیت این دستگاه در این است که با کاهش ذخایر نفتی نیاز به بازیافت مواد پرکاربرد و تبدیل آن ها به گرانول های ابتدایی به وجود می‌آید. به همین سبب گرانول هایی که در ابتدای تولید به درستی تشکیل نشده و نو می‌باشند و همچنین مواد پلاستیکی مصرف شده ای که برای بازیافت و بازگشت به چرخه تولید جمع آوری شدند با استفاده از این دستگاه به گرانول تبدیل خواهند شد. بساری از صنایع پلاستیکی که تولیداتی با پلاستیک دارند مصرف کننده این گرانول بازیافت شده خواهند بود.

انواع دستگاه گرانول پلاستیک بازیافت

دستگاه گرانول پلاستیک بازیافت به دو دسته کلی تک پیچه و دو پیچه تقسیم بندی می‌شود. نوع تک پیچه دارای یک پمپ بوده و مکانیزم ساده تری دارد از این رو قیمت آن نیز پایین تر خواهد بود .این دستگاه احتمال خراب شدن پایین تری دارد و برای مدت طولانی تری کار خواهد کرد. اما نوع دو پیچه این دستگاه بسیار سریع تر از نوع تک پیچه است و در طولانی مدت هرینه های کمتری را برای مصرف انرژی به بار خواهد آورد بنابراین حرارت تولیدی آن نیز کمتر است و این رو هزینه های ماهانه نیز کمتر خواهد بود.

عوامل موثر بر کیفیت گرانول بازیافتی

برای به دست آوردن گرانول های بازیافتی با کیفیت لازم است که مواد پلاستیکی که برای بازیافت جمع آوری می‌شود دارای تمیزی نسبی باشند . برای مثال مواد پلاستیکی استفاده شده در صنعت در دسته پلاستیک های کثیف دسته بندی می‌شود بنابراین لازم است قبل ازبازیافت آنها برای این مورد فکری کرد. به صورت کلی اما پلاستیک هایی که برای تولید گرانول وارد دستگاه میشوند باید از یک نوع باشند تا گرانول حاصله از آنها کیفیت بهتری داشته باشد.از سوی دیگر باید دقت شود وسایل بازیافتی شامل تکه های قلزی و موارد ناخالصی نباشند زیرا علاوه بر اینکه گرانول ناخالصی ایجاد می‌گردد به دستگاه در خط تولید گرانول از ضایعات آسیب وارد خواهد شد.

بیشتر بدانید: تشخیص گرانول با کیفیت از بی کیفیت

انواع گرانول های تولید شده از بازیافت مواد پلاستیکی

  • گرانول رشته ای

این روش تولید گرانول از پلاستیک های مصرف شده ساده ترین و معمول ترین روش می‌باشد. در این روش بعد از اینکه مواد از اکسترودر خارج می‌شوند وارد صافی شده به شکل رشته ای درمی‌آیند. به علت حرارت بالایی که دارند با استفاده از آب خنک شده و بعد از آن به قطعات ریز برش می‌خورند.

  • گرانول خشک

در این روش بر خلاف روش قبلی ابتدا گرانول تولیدی برش خورده و بعد از سرد می‌شود. در این روش گرانول های سبک و سنگین از یکدیگر جدا می‌شود و علت این جداسازی این است که گرانول های سبک کاربردی تر می‌باشند.

  • روش برش رینگ آبی

در این روش قبل از سرد شدن گرانول ها بریده می‌شوند و بعد از آن در یک مخزن گردان قرار می‌گیرند و در اثر نیروی گریز از مرکز به دیواره مخزن می‌چسبند. در این حالت با استفاده از آب گرانول ها خشک خواهند شد.

  • روش برش در زیر آب

در این روش بعد از خروج از دستگاه به سرعت رشته ها به زیر آب برده شده و سریعا برش می‌خورند.

بیشتر بدانید: ظروف پلاستیکی چگونه تولید می‌شوند؟

برای خرید دستگاه گرانول پلاستیک بازیافت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دستگاه های بازیافت گرانول دارای سه جز اصلی می باشند که در هنگام خرید باید به سلامت این اجرا توجه شود: گیربکیس، سیلندر و ماردون سلامت این سه جز باعث عملکرد بهتر دستگاه و تولیدات بیشتر و کاهش هزینه های جانبی خواهد شد.

در خرید این دستگاه مانند هر دستگاه الکتریکی دیگر باید توجه داشت که قسمت های الکتریکی به خوبی کارکنند و عملکرد خوبی داشته باشند.وزن شاسی دستگاه بازیافت گرانول از دیگر مواردی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشت.

با گرانول های بازیافتی چه می‌توان کرد؟

با گرانول های بازیافتی چه می‌توان کرد؟

پلاستیک هایی که به چرخه تولید باز میگردند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند یکی از این صنایع ،تولید کف پوش و سقف های کاذب است.از موارد دیگر میتوان به :

  • تولید چارچوب و نرده
  • تولید وسایل برقی و به طور کلی صنعت برق
  • خودرو سازی
  • ساخت لوازم خانگی

اشاره کرد.

بیشتر بدانید: مزایای گرانول مستربچ بازیافتی چیست و چه کاربردی دارد؟

نتیجه گیری

بازیافت مواد پلاستیکی به علت کاهش منابع نفتی و همچنین آلودگی های محیط زیستی بسیار مورد توجه قرار گرفته است بنابراین دستگاه هایی که بتوانند مواد پلاستیکی استفاده شده را دوباره به چرخه تولید بازگردانند بسیار اهمیت دارد.خط تولید گرانول از ضایعات مواد مصرف شده را به گرانول هایی تبدیل می‌کنند که ماده اولیه بسیاری از صنایع پلاستیکی است. چیزی که درباره این گرانول ها اهمیت دارد کیفیت آنها میباشد که با جداسازی درست و همچنین شست و شوی مناسب می توان خلوص آن ها را تا مقدار بسیار زیادی بالا برد و آنها را آماده برای استفاده در صنایع مختلف نمود. شرکت دانش بنیان سپنتا پلیمر یکی از شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کند.برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *